Na Preventan Cupu 2015 se dívky 4. a 5. tříd umístily na 4.místě. Chlapci 4. a 5. tříd se probojovali až do finále, kde však nestačili na družstvo Vinoře, ale podali velmi dobrý výkon. Děkuji žákům za dobrou reprezentaci školy. M.Radová
Oběd, který dostane dítě ve školní jídelně, je výsledkem jednoho velkého kompromisu. Určitý názor na jídlo má vedoucí školní jídelny, která jídelníček a receptury připravuje. Jinak si jídlo představuje stát, který ho finančně dotuje, případně ředitel školy, který je nadřízeným jídelny. A své požadavky, často velmi zvláštní, ovlivněné filmy, televizí a časopisy, mají strávnici a jejich rodiče. Zatímco stát, škola a jídelna jsou o svých stanoviscích informováni a znají příslušné předpisy, u dětí a jejich rodičů tomu tak často není. Kolik sporů a nepříjemných situací za poslední léta v jídelnách vzniklo jen proto, že rodiče tvrdě uplatňovali své požadavky! Mnoho střetů by odpadlo, kdyby všechny strany znaly svá stanoviska a své možnosti.
Školní stravování je služba organizovaná a dotovaná státem a stát proto pro něho stanovuje poměrně přesná pravidla. Obecné zmínky o školním stravování najdeme ve školském zákoně 561/2004, ovšem skutečnou alfou a omegou je vyhláška 107/2005 o školním stravování, která určuje, jak mají školní obědy vypadat v praxi. Nepředstavuje nijak těžké nebo odborné čtení, a tak se s ní snadno může seznámit každý rodič.
Základní pravidlo zní: dotované školní stravování je možno poskytovat pouze tehdy, jestliže splňuje požadavky stanovené touto vyhláškou. Dalším předpisem, který výrazně koriguje provoz školních jídelen, je vyhláška 137/2004, obsahující hygienická pravidla, kterými se školní jídelna musí řídit. A ta jsou často tak přísná, že prakticky omezují přípravu určitých jídel, u některých ji dokonce vylučují.
Cena oběda se skládá ze třech částí: potraviny, mzdy a režie. O tom, co stojí potraviny, jestli jejich cena stoupá nebo klesá, se můžeme snadno přesvědčit. Mnoho jídelen nakupuje potraviny ve velkoobchodech za ceny nižší, ale je bohužel i mnoho takových, kam velkoobchod odmítá dodávat (obvykle těch, kde se stravuje málo žáků). Těm pak nezbývá, než aby nakupovaly v běžném obchodě za běžné ceny. Zatímco materiálovou část ceny mohou mít rodiče pod kontrolou, horší je to s náklady mzdovými a režijními. Pokud jde o mzdy, tak každý rodič, který se zajímá o dění kolem sebe, ví, že platy ve školních jídelnách jsou velmi nízké, řada kuchařek dnes pracuje za minimální mzdu. Režijní náklady (energie, údržba, opravy, stroje, zařízení, vybavení, školení personálu) pak závisí na konkrétních podmínkách každé jídelny a mohou být i ve srovnatelných jídelnách skutečně různé.
Ta práva jsou bohužel velmi malá. Poskytování školních obědů je služba poskytovaná hromadně, kde bohužel není prostor pro uspokojení různých individuálních potřeb, a proto se rodiče bohužel musí smířit se stanovenými pravidly. Druhým důvodem, proč rodiče na leccos právo nemají, je to, že náklady na oběd neplatí v plném rozsahu. Školní obědy jsou u nás výrazně dotovány, míra dotace může být kolem 60 %. Cena oběda (stravenky), kterou platí rodiče, představuje pouze náklady na potraviny, zatímco mzdové a režijní náklady hradí někdo jiný. Běžné materiálové náklady na l oběd se v současnosti pohybuji kolem 25 Kč (v závislosti na věku dítěte). Rodič, který stravenku hradí, musí počítat s tím, že min. dalších 49 Kč (mzdy a režie) mu přidá někdo jiný. A ten někdo si pochopitelně osobuje právo stanovovat, jak má oběd vypadat. Rodič tedy platí jen menší část celkových nákladů a jejich právo určovat, jak má oběd vypadat, je značně omezeno.
Vzhledem k tomu, že stát školní stravování dotuje, poměrně přesně určuje, jak by mělo vypadat složení školních obědů. Není to ale tak, že by vyžadoval vařit jen podle schválených receptur, že by zakazoval např. párky nebo klobásy nebo že by ve školkách bylo povinné mléko ke snídani. Vyhláška 107/2005 obsahuje průměrnou měsíční spotřebu vybraných druhů potravin na strávníka, tzv. spotřební koš, a tu musí jídelny dodržovat. Vedoucí jídelny rozdělí potraviny do určitých skupin (např. maso, mléko, zelenina), jednou za měsíc sečte jejich spotřebu a dělí počtem obědů. Dostane tak spotřebu těchto skupin na 1 oběd a ta musí s určitou toleranci odpovídat zmíněné tabulce. Např. u dětí l. stupně ZŠ musí jídelna za měsíc vykázat spotřebu 10g luštěnin na l oběd, 12 g tuků nebo 19 g mléčných výrobků. Dodržování spotřebního koše bývá předmětem kontroly ČŠI, žádná jídelna si ho nedovolí ignorovat a nemůže přitom brát ohled na individuální požadavky jednotlivých strávníků. Požadavků, které rodiče i děti vznášejí, je mnoho: více zeleniny a méně zeleniny, více masa a méně masa, méně uzenin, ryb, luštěnin apod. Obecně však lze říci, že snížení spotřeby ryb nebo luštěnin bude pro jídelny problematické, protože v těchto skupinách dodržují normu jen tak tak. Pozor ale na to, že některé změny se mohou promítnout v ceně jídla. Jídelna musí dodržet finanční limit.
Vyhláška 107/2005 předepisuje, že ve věkové kategorii 11-14 let má dítě za měsíc v průměru dostat 70 g masa na jeden oběd (počítáno v syrovém stavu, takže po technologické přípravě bude masa samozřejmě méně). Kuchařky jistě mohou při mimořádných příležitostech připravit porce např. 100 gramové, ale příště zase musí ušetřit. Např. do rizota dají masa jen 50 g. V případě nespokojenosti si můžete nechat porci převážit. Pokud by jídelna dlouhodobě podávala např. žákům druhého stupně větší porce masa, překročí spotřebu masa danou vyhláškou a velmi pravděpodobně také nedodrží finanční limit. A to si žádná jídelna nedovolí, protože na nákup potravin májem ty peníze, které vybere od rodičů.
V České republice neexistují předepsané normy (receptury) pro školní stravování. Jsou jen některé, které se obecně doporučují, ale ani ty jídelna nemusí používat. Nelze však zjednodušeně říci, že jídelna si může vařit, co chce. Musí se vejít do stanovených finančních limitů a současně musí splnit spotřební koš. Splnit současně oba požadavky není jednoduché. Natolik jídelnu omezují, že si nemůže v jídelním lístku dovolit žádné extravagance. Navíc působí ještě další tlak: tlak strávníků, kterých ubývá. Proto v mnoha jídelnách hledají a vymýšlejí nové a nové receptury, kterými by strávníky upoutali.
Pro kombinace receptur a jejich výskyt v měsíčním jídelníčku neexistují přesná pravidla. Vedoucí jídelny musí sestavit jídelní lístek především tak, aby dodržela výživové normy (spotřební koš). Existuje ale řada neoficiálních doporučení: např. maximálně 2 sladká jídla měsíčně, 2 krát měsíčně ryby, 4 krát měsíčně zeleninové bezmasé jídlo, dva dny po sobě by neměla být stejná příloha, polévka by měla být odlišného typu než hlavní jídlo apod. Zkušenosti ukazují, že když jídelna tato doporučení respektuje, obvykle také dodrží spotřební koš. I dodržování těchto zásad bývá předmětem kontrol jídelen, ale závěry jsou spíše formou doporučení, upozorněni. Při nedodržování těchto zásad nelze uplatnit sankce, rodiče si je nemohou vynutit, někdy to z provozních důvodů ani nelze.
Úzkostlivé maminky se ptají, jak je možné, že se v jejich mateřské školce podává uzené maso a uzeniny vůbec, proč se nepoužívají ve větší míře umělé margariny (typu Rama) apod. Obavy také panují o vliv vnitřností, máku apod. na zdravotní stav dítěte. Všechny potraviny, které jsou dostupné na českém trhu, jsou zdravotně nezávadné a vyhovují zákonu o potravinách l 10/97. Z tohoto důvodu nelze jejich používání jednoduše zakázat. Jde spíše o to, jak často se dětem podávají a jak vhodné jsou pro danou věkovou kategorii. Starší rodiče si ještě pamatují, že oběd mohlo dítě odebírat v době nemoci a také o prázdninách. Dnes to již neplatí a někteří rodiče to považuji za zlovůli kuchařek či jejich lenost vařit v době prázdnin. Není tomu ale tak. Školský zákon umožňuje odebírat dotované školní obědy pouze v době školního vyučování a jen tehdy, je-li dítě vyučování přítomno. Za vyučování se považují také školní výlety, soutěže a další podobné akce. Jestliže dítě onemocní, může za dotovanou cenu zakoupit pouze oběd v první den nemoci, pak již ne. Nic však rodičům nebrání v tom, aby v takových případech dítěti zakoupili oběd za plnou (nedotovanou) cenu.
V jídelnách přibývá dětských strávníků, kteří potřebují dietní stravu, nebo vyžadují stravu vegetariánskou, veganskou apod. Na přípravu těchto druhů jídel není podle legislativy právní nárok, záleží čistě na možnostech a pochopení kuchařek, zvýšené finanční náklady musí hradit strávník. Rodiče by však měli vědět, že příprava dietních jídel vyžaduje odborné znalosti a proškolenou pracovní sílu, která v jídelnách obvykle není. Kuchařky, které svolí vařit taková jídla, podstupují riziko. Mnohem častější jsou případy, kdy rodiče dietní stravu připravují doma, do jídelny ji jen donesou a personál ji pouze ohřeje a naservíruje.
Vážení strávníci,
vzhledem k úpravě rozvrhu a nutnosti urychlení výdeje obědů, budeme v týdnu od 5.5.2015 do 7.5.2015 vařit pouze jedno jídlo.
Martina Schusterová, ved. ŠJ
Vážení žáci, nabízíme Vám možnost zakoupit si školní tričko nebo mikinu s logem naší školy. V první etapě hlasujte, která ze tří nabízených variant potisku se Vám nejvíc líbí.
Hlasovat můžete do pátku 17. dubna 2015. Na oblečení vytiskneme logo, které získá nejvíc Vašich hlasů. Po ukončení hlasování si budete moci koupit triko nebo mikinu s tímto logem v jedné z nabízených barev.
Hlasovat je možné na adrese: http://acoty.formees.com/f/gek-1/
V opravdu aprílovém počasí se 1. dubna vydala IV.A a IV. B na výlet do skanzenu ve Vysokém Chlumci. V malebných starých chalupách, příjemně vytopených pecemi, se děti seznámily s pečením chleba, výrobou keramiky, starým vodním mlýnem a pilou, popovídali si se včelařem. Samy si vyzkoušely zdobení kraslic voskem, zdobení vajíček šustím, zacházení s řezbářským dlátem. Obdivovaly nejen malé králíčky, ale i stará stavení, i holubník s holuby. Velikonoční výlet se, i přes nepřízeň počasí, všem líbil a návštěvu skanzenu ve Vysokém Chlumci u Příbrami všem doporučujeme.
Mgr. Lia Ruthová a PaedDr. Eva Ptáčková
V letošním roce již popáté proběhlo na naší škole testování porozumění významu čteného textu pro žáky 2.-9.ročníků.
Text je rozdělen pro žáky:
Testování probíhá tak, že si žáci několikrát přečtou text, a poté odpovídají na otázky.
V letošním roce probíhalo testování pomocí interaktivní tabule SMART Notebook v kombinaci s:
Graficky jsou znázorněny průměry jednotlivých tříd a průměr za daný test v ročníkové skupině. Následně jsou vypsáni nejlepší žáci z každé třídy.
2.A | Marková | Eliška | 100% |
Pravenec | Jan | 100% | |
Rakovcová | Karolína | 100% | |
Rozumová | Amálie | 100% | |
2.B | Bláhová | Emma | 100% |
Káral | David | 100% | |
Klečková | Veronika | 100% | |
Nacher | Richard | 100% | |
Ridchenko | Artem | 100% | |
Tyrpekl | Jáchym | 100% | |
Tyrpeklová | Amélie | 100% | |
2.C | Bernat | Jan | 100% |
Brumovský | Štěpán | 100% | |
Havlíček | Matěj | 100% | |
Kasslová | Kristýna | 100% | |
Kloz | Vojtěch | 100% | |
Kočová | Klára | 100% | |
Nováková | Karolína | 100% | |
Svobodová | Marie | 100% | |
Šlosárek | Tadeáš Ondřej | 100% | |
3.A | Durovič | Boris | 100% |
Dytrichová | Amélie | 100% | |
Jonášová | Lucie | 100% | |
Klusák | Albert | 100% | |
Kortanová | Kateřina | 100% | |
Petříková | Markéta | 100% | |
Přerovská | Rebeka | 100% | |
Svobodová | Gabriela | 100% | |
Trnka | Adam | 100% | |
3.B | Ličková | Lucia | 100% |
Navrkal | Vojtěch | 100% | |
Nečas | Adam | 100% | |
Nováková | Klára | 100% | |
Ručková | Anna | 100% | |
Starostka | Dominik | 100% | |
Tesař | Otakar | 100% | |
Tuček | Jan | 100% | |
3.C | Hlávková | Marie Viktorie | 100% |
Koubová | Alžběta | 100% | |
Lhotková | Simona | 100% | |
Runčíková | Klára | 100% | |
Šantrůček | Adam | 100% | |
Ševčík | David | 100% | |
Tesařová | Sára | 100% | |
4.A | Cejnar | Jan | 100% |
Ellederová | Veronika | 100% | |
Eminger | Alain | 100% | |
Eremiášová | Anna | 100% | |
Jodasová | Nela | 100% | |
Novák | Adam | 100% | |
Nováková | Barbora | 100% | |
Pravenec | Vladimír | 100% | |
Říha | Václav | 100% | |
Staňková | Soňa | 100% | |
Štekerová | Dominika | 100% | |
Volmanová | Karolína | 100% | |
4.B | Bartoňová | Kristýna | 100% |
Holková | Anežka | 100% | |
Hornofová | Adéla | 100% | |
Kouba | Václav | 100% | |
Probošt | Vojtěch | 100% | |
Salačová | Iveta | 100% | |
4.C | Brusnyak | Kateryna | 100% |
Havlíček | Jan | 100% | |
Kamarýt | Ondřej | 100% | |
Krpatová | Nicol | 100% | |
Přikrylová | Radana | 100% | |
Rybišarová | Lucie | 100% | |
Semerád D. | David | 100% | |
Sloviková | Kristína | 100% | |
Štochlová | Anna | 100% | |
5.A | Červeňáková | Vanesa | 100% |
Čubrová | Pavlína | 100% | |
Durdová | Natálie | 100% | |
Haušková | Agáta | 100% | |
Hercinger | Vojtěch | 100% | |
Janouch | Adam | 100% | |
Janoušková | Daniela | 100% | |
Janský | Šimon | 100% | |
Lelovič | Jakub | 100% | |
Lomský | Ondřej | 100% | |
5.B | Bendová | Kateřina | 100% |
Cibulka | Petr | 100% | |
Hostaša | Martin | 100% | |
Hotovec | Jakub | 100% | |
Kohoutková | Pavla | 100% | |
Laitlová | Veronika | 100% | |
Olšanský | Lukáš | 100% | |
Rada | Daniel | 100% | |
Rohlíková | Anežka | 100% | |
Stejskalová | Kateřina | 100% | |
Táflová | Marie | 100% | |
Taterová | Ellen | 100% | |
Veličková | Romana | 100% | |
5.C | Fluxa | Ondřej | 100% |
Helmich | Viktor | 100% | |
Holá | Helena | 100% | |
Klusáková | Anna | 100% | |
Kretov | Martin | 100% | |
Šlosárková | Tereza Barbora | 100% | |
6.A | Zuckermannová | Hannah | 100% |
6.B | Bardonová J. | Jana | 100% |
7.A | Brodinová | Denisa | 90% |
Kučera | Karel | 90% | |
Šedivá | Nicoletta | 90% | |
Šidlíková | Barbora | 90% | |
Turjaková | Zuzana | 90% | |
7.B | Hornofová | Barbora | 90% |
Kotek | Adam | 90% | |
Reiniš | Filip | 90% | |
Salačová | Markéta | 90% | |
8.A | John | Matyáš | 100% |
8.B | Miller | David | 90% |
Podjuklová | Sabina | 90% | |
Vojtěch | Jiří | 90% | |
9.A | Fluxa | Richard | 90% |
9.B | Jurášková | Tereza | 100% |
Opletal | Lukáš | 100% | |
Plichta | Jonáš | 100% |
Mgr. Hana Štěpánková
Vážení rodiče,
v pondělí 13.4.2015 se konají třídní schůzky od 18:00 do 19:30 v kmenových třídách a schůzka výboru SRPDŠ od 17:00 hodin ve sborovně školy.
RNDr. Věra Cyprichová
Děkuji všem žákům, kteří se zapojili do fyzikální soutěže, a děkuji všem ostatním, kteří se rozhodli naše žáky podpořit svým hlasem. Díky videopokusům a sledování průběhu soutěže, jsme se naučili nejen zajímavý pokus natočit a správně vysvětlit, ale také nacházet souvislosti se zkušenostmi v běžném životě a hledat hlubší význam každého pokusu. Kromě fyzikálních poznatků jsme se seznámili s technickou stránkou tvorby videí, vyzkoušeli jsme si video sestříhat, ozvučit a okomentovat. To vše jsou velmi cenné zkušenosti a já zúčastněné žáky velmi chválím za čas, který byli ochotni tomuto věnovat.
Mám velkou radost, že všechna naše videa získala moc pěkná slovní hodnocení také od odborné poroty. Její případná doporučení si bereme k srdci a jsou pro nás ponaučením pro příští tvorbu. Hlasování veřejnosti je nyní ukončeno, ale konečné výsledky budou známy nejpozději 15. 5. 2014. Hraje se o velkou finanční částku na vybavení odborné učebny, tak nám držte palce!
Mgr. Michaela Králíková